Wednesday, July 9, 2014

Urban Virus With chalks - tali ben hamo

וירוס עירוני בגירים – טלי בן חמו
עיצוב פעולה ויראלית והתפשטותה ברחבי העיר.

לרוב, ביטוי אישי של דיירי העיר הוא לא ויזואלי פרט לגרפיטי שמשחית את האזור בו הוא נעשה, פרסום על ידי בעלי עסקים או פרסום כל מוצר אחר מחייב תשלום על שטח פרסומי.
באמצעות גירים צבעוניים, הניתנים לשטיפה במידת הצורך או שנמחקים עם הזמן דיירי העיר על כל סוגיה יכולים לבטא עצמם, יצירתיות שלהם, בכל הקשר.

הפעולה בפאב ה'אוטו' משלבת פרסום עסק ברחוב מרכזי על ידי "גרפיטי" צבעוני בגירים על המדרכות באזור, משיכת הסקרנות של ההולכים ברחובות, התפשטות הוירוס אל המדיה החברתית (פייסבוק) בגירוי הסקרנות והבאה למודעות ובמקביל, שיתוף מבקרי האוטו ואף הרחוב באזור בפעולה אקטיביסטית יצירתית וצבעונית.




ניסיון עירוני ראשוני




 

 


























ניסיון כיתתי שני


 




















מקורות השראה

ציור רחוב אנטי קפיטליסטי בסימני דולר בכבישים

המעצב סבסטיאן אראזוריז שינה כמה רחובות רגילים בברוקלין ליצירות אנטי קפיטליסטיות
של אמנות באמצעות מכחול וצבע לבן. האמן מצהיר הצהרה על ידי הפיכת קווי רחוב לסימני דולר בפרויקט היברידי בשם "אומת וול סטריט".


























פרויקט "עושים רחוב" בבאר שבע

הרחוב הוא הבמה המושלמת והרלוונטית ביותר לאקטיביות אמיתית ומקומית.
פרויקט "עושים רחוב" מבקש לעורר מעורבות בקידום הקהילה.
קבוצה של תושבים מרחוב ביאליק בשכונה ב' בבאר שבע התארגנה כדי לשלב ברחוב קצת אופי מעבר לשבלוניות הממסדית. זה היה ניסוי כלים. הרעיון היה להכניס חיים, עניין ואקטיביות למרחב הציבורי הנבחר. לאחר מספר ימי הכנות, במשך לילה ארוך אחד, נתלו שירי ביאליק מעוצבים ברחוב, מעל ל- 300 גליונות של עיתון רחוב הונחו בפתחי בתים, עץ סטנדרטי הוסב לעץ משאלות, נתלתה נדנדה, הוצבו מתקני שקיות לאיסוף צואת כלבים ועוד ועוד. ביום שלמחרת התקיים הפנינג גדול, "פסטיביאליק", שכלל תיאטרון בובות לילדים, עמדת טאבון ומטעמים, חלוקת שתילי ירקות לעוברים ושבים, "שוק בשנקל", התקיימה סדנה להכנת חלילים ועוד. התחדשות עירונית יכולה גם להתחיל ממי שהעיר שייכת להם – התושבים.





"מדרכה להשכיר", אלדד שילה

"מה קורה כאשר "השוק החופשי" מאפשר, ויש שיגידו מחייב, את העירייה לסחור בשטחי הציבור בתחומה ולהעניק בהם זכויות לגורמים עסקיים?
המרחב הופך לאמצעי למקסום רווחים, ואנחנו משלמים את המחיר."
עסקים רבים, ובראשם מסעדות ובתי קפה, מתפרסים על חלק נכבד מהמדרכה ברחוב אבן גבירול וברבים מרחובות העיר.
בנוסף, לאורך רחובות העיר חשוף הולך הרגל, מבלי שייבחר בכך, לאינספור מודעות פרסומת מסחריות שהוצבו במקום על ידי עיריית תל אביב.
מידי שנה מתקיימים ברחבי העיר מספר מרוצי ספורט, והעירייה בוחרת לקבל חסות לאירועים אלו מחברות פרטיות.
החברות המסחריות דואגות לקשט את המרחב הציבורי בלוגואים ענקיים הניתנים לקריאה ממרחק רב, יותר מכל אלמנט אחר במרחב.
הולך רגל שמסתובב ברחובות תל אביב וצועד במדרכות העיר עלול להתבלבל בניסיונו לענות על השאלה
למי שייך המרחב הציבורי?



No comments:

Post a Comment